Današnji kupac očekuje brzo i učinkovito iskustvo kupnje i naplate. Samoposlužne blagajne su bile glavni pokretač ove potražnje. Tržište samoposlužnih blagajni vrijedilo je 3,44 milijarde USD 2021. Očekuje se da će nastaviti rasti po godišnjoj stopi od 13,3%.
Što pokreće tu potražnju? To je kombinacija više faktora:
- Povećanje troškova maloprodajnog prostora
- Nedostatak vremena za čekanje na blagajnama
- Nedostatak radnika i rastući troškovi rada
- Želja od strane kupaca za personaliziranim iskustvom kupnje
Trgovci pokušavaju pronaći razne načine za automatizaciju procesa i smanjenje troškova, dok potrošači žele personalizaciju, učinkovitost i mogućnost odabira vlastitog maloprodajnog iskustva. Kao rezultat svega navedenoga:
- 58% ispitanih maloprodajnih kupaca u Sjevernoj Americi kaže da su koristili samoposlužnu blagajnu u trgovini
- 48,7% kaže da je isključivo koristi
- 85% misli da je samoposlužna blagajna brža od čekanja u redu
- 71% kupaca bi željelo aplikaciju koju mogu koristiti za kupnju proizvoda umjesto da čekaju u redu za naplatu
Kupci žele ući, odabrati što žele i izaći. Amazon to naziva iskustvom kupnje „samo izađite“ (engl. „just walk out“).
Trgovine bez blagajni
Već sada vidimo daljnji razvoj brze kupovine diljem svijeta – vidimo vodeće svjetske trgovačke lance kako otvaraju trgovine bez blagajni. Trgovački lanci, od Aldija do Amazona, otvaraju nove trgovine u ovom formatu. Od otvaranja Amazonovog koncepta bez blagajne pod nazivom Amazon Fresh u 2021., postojano je širenje Amazon Fresh trgovina. Od kraja 2021. i Tesco i Sainsbury’s otvorili su vlastite trgovine bez blagajne. Nedavno je i Aldi pokrenuo svoju prvu trgovinu bez blagajne u Londonu.
Kako trgovina bez blagajne funkcionira:
- Potrebno je imati instaliranu aplikaciju na svom pametnom telefonu
- Kupac prije ulaska u trgovinu skenira QR kod
- Ulazi u trgovinu
- Bira proizvode koje želi kupiti
- „Pametna tehnologija“ prati koje proizvode kupac uzima
- Kupac napušta trgovinu i dobije račun putem aplikacije
Poljski trgovački lanac Zabka – trgovina bez blagajne
Najveća prednost ovakvog koncepta je što omogućuje kupcima bržu i jednostavniju kupovinu bez skeniranja proizvoda, čekanja u redu za naplatu i slično. Prepreku vidimo u visokim početnim troškovima, činjenici da kupci jedino mogu kupovati putem aplikacije na svom pametnom telefonu, eventualnoj zabrinutost kupaca oko zaštite podataka te stava određenog broja ljudi kako se radi tehnologije smanjuje broj radnika u trgovinama.
Da zaključimo…
Tehnologija se ubrzano razvija i to utječe na maloprodaju. Raste broj trgovina sa samoposlužnim blagajnama te se istovremeno otvaraju trgovine bez blagajni. Naše viđenje je da klasično „čekanje u redu“ neće izumrijeti nego da će trgovci nuditi hibridni pristup s tradicionalnim blagajnama i opcijama bez blagajne.