Svijet će 2030. godine izgledati sasvim drugačije od današnjeg.
Način na koji ljudi kupuju hranu i robu široke potrošnje se brzo mijenja.
Pandemija je podjednako istaknula izazove i ubrzala trendove u maloprodajnoj industriji. Promjene se događaju brže nego ikad, stoga je izazov za trgovce shvatiti u kojem smjeru se dalje razvijati.
Predviđanje budućnosti iznimno je izazovno, no na temelju istraživanja Institut of Grocery Distribution postoji niz pretpostavki koje možemo napraviti o svijetu u 2030. godini.
Slika 1 pokazuje neke pretpostavke o svijetu 2030.godine
Izvor: IGD, Institute of Grocery Distribution
Trgovine će ostati vitalni dio maloprodajne industrije 2030. godine, a supermarketi će biti dominantni moderni kanal.
Procjenjuje se da će 92% globalne prodaje hrane i robe široke potrošnje ostati kroz fizičke maloprodajne kanale u 2030 godini.
Rast on-line kupovine utjecat će na modele poslovanja trgovina.
Jedan od najznačajnijih izazova s kojima se fizičke trgovine susreću je premještanje prodaje na internet.
Ovaj trend će se nastaviti i postati još veća prijetnja fizičkim trgovinama.
Ubrzan globalnom pandemijom, rast internetske prodaje prehrambenih proizvoda 2030. dosegnut će nove razine.
Predviđa se da će do 2030. godine 8,3% globalne prodaje prehrambenih proizvoda biti putem online kanala.
Kako bi se fizičke trgovine nastavile razvijati, trgovci će morati pronaći nove kreativne načine za generiranje kupaca, prihoda i profitabilnosti.
Slika 2. Penetracija online prodaje namirnica do 2030. godine
Izvor: IGD, Institute of Grocery Distribution
Koja su očekivanja kupaca od trgovina u budućnosti
Istraživanja pokazuju da današnji kupac nastoji zadovoljiti tri ključne potrebe:
- vrijednost koju dobije (omjer cijene i kvalitete)
- očekivani izbor (asortiman/dostupnost)
- praktičnost (jednostavnost kupnje)
Dodatno, na ove potrebe je utjecala pandemija i očekivanja kupaca se nastavljaju razvijati.
Kada je u pitanju trgovina budućnosti, kupci će tražiti:
- Trgovine koje ispunjavaju specifične potrebe.
Pandemija je utjecala na ponašanja kupaca na način da žele sve kupiti na jednom mjestu. Kako su ograničenja popustila tako ovaj trend slabi i kupci ponovno obilaze sve veći broj različitih trgovina.
U budućnosti, trgovci će trebati jasno definirati koju specifičnu potrebu kupci mogu ispuniti baš u njihovoj trgovini.
- Optimizacija kupovine.
Ubrzan rast online kupovine i quick commerce trgovine (tzv. brza trgovina; dostava u roku od svega nekoliko minuta preko dostavnih platformi) je definirao novu grupu kupaca koji više ne odlaze u kupovinu ili su velikim dijelom smanjili odlazak u trgovine i većinu toga kupuju online.
Već sada trgovci trebaju ponuditi usluge koja kupcima olakšavaju život i stvaraju razlog za posjet. Trebaju kupcima ponuditi dodatne benefite fizičkog dolaska u trgovinu naspram online kupovine.
- Pomoć u ispunjavanju njihovih ciljeva.
U klasičnom retailu kupci sve više razmišljaju o zdravlju, dobrobiti i održivosti.
Pomaganje kupcima da poduzmu male, ostvarive korake prema zdravijem i održivijem načinu života bit će važna uloga za klasične retailere u budućnosti.
Saznajte koje ciljeve imaju vaši kupci i radite na tome da im pomognete u njihovom ostvarenju.
Strategije koje će oblikovati trgovinu budućnosti
Trgovci na malo imat će različite strategije sa svrhom i vizijom o tome što žele isporučiti i kako to žele postići. Morati će nastaviti diferencirati svoje trgovine kako bi iskustva koja pružaju kupcima ostala vjerna njihovoj viziji. To znači da će se pojedini trgovci više usredotočiti na određene strategije, u konačnici određujući kako će se njihove trgovine razvijati tijekom sljedećeg desetljeća.
Definirali smo 4 osnovne strategije koje će imati najveći utjecaj na trgovine u budućnosti.
To su:
- Stvaranje uzbuđenja i fokus na iskustvo kupovine
- Digitalizacija
- Fokus na visoku učinkovitost
- Fokus na prirodno i održivo
Koju strategiju će pojedini trgovac zauzeti ovisi prvenstveno o njegovim ciljevima i planovima na koji način se želi pozicionirati na tržištu i predstaviti svojim kupcima. Netko će sve svoje kapacitete usmjeriti da svojim kupcima pruži inovativno i uzbudljivo iskustvo kupovne u fizičkoj trgovini, dok će netko sav fokus usmjeriti na visoku učinkovitost poslovanja u smislu maksimizacije profita i smanjenja troškova.
Slika 3. Strategije koje će oblikovati trgovinu budućnosti
Izvor: IGD, Institute of Grocery Distribution
Ono što je evidentno je da će većini trgovaca jedan od glavnih fokusa biti na prirodnim i održivim strategijama.
Primjer trgovine budućnosti je REWE održivi supermarket u Njemačkoj.
Ima 1.500 m² i postavlja novi standard za trgovce.
Pruža holistički pristup održivosti – od izbora asortimana, način gradnje i poslovanja. Ima impresivnu drvenu konstrukciju, puno prirodnog svjetla, pametnu tehnologiju hlađenja/grijanja, 100% zelenu električnu energiju, skupljanje kišnice i farmu na krovu, koja proizvodi bosiljak i ribu. Vanjske površine osmišljene su tako da budu održive, a dodatne zelene površine i livada stvaraju prirodno stanište za insekte.
Farma na krovu koja služi za uzgoj bosiljka ima za cilj opskrbljivati oko 480 REWE trgovina diljem Njemačke.
Slika 4. REWE održivi supermarket u Njemačkoj
Trgovina budućnosti nije tako daleko.
Kao što vidimo sa globalnog ali i našeg tržišta – trgovci ubrzano rade na razvoju, inovacijama i novim kreativnim rješenjima koji im pomažu generirati nove kupce, zadržati postojeće i stvoriti određeni image.
Trgovina se mijenja i sigurno je da 2030.godine neće izgledati kao što izgleda danas.
Na svakome od nas je odgovornost pratiti nove trendove, razvoj tehnologije, želje i očekivanja kupaca i sve to integrirati u strategiju i aktivnosti kako bi 2030. godinu dočekali u punoj snazi.
Sretno i ako trebate pomoć slobodno nam se obratite 🙂