Već nekoliko godina kupci pokazuju sve veći interes za proizvode koji potiču zdraviji način života. Do nedavno kupci su takve proizvode tražili u specijaliziranim trgovinama zdravom hranom, u ljekarnama, drogerijama i sličnim prodavaonicama.
No, klasični trgovci mješovitom robom su jedan od mnogih sudionika koji na ovaj trend odgovaraju sve većim izborom proizvoda u svom asortimanu.
Pandemija COVID-19 je posebno pojačala interes kupaca za ovo područje, to je jasno. Globalno tržište u ovom segmentu se procjenjuje na više od 1,5 trilijuna dolara s godišnjim rastom od 5-10%. U svijetu nakon pandemije ovaj trend će i dalje ostati izražen.
Sve veći broj ljudi traži proizvode i usluge koji im pomažu u postizanju zdravstvenih ciljeva što je prilika trgovcima za stjecanje novih tokova prodaje i profita, novih kupaca i bolje povezanosti sa postojećim kupcima.
Trend zdravijeg načina života pokriva širok spektar proizvoda. Primjećujemo sve veći broj proizvoda koji na sebi komuniciraju nešto od slijedećeg: prirodni sastojci, organsko, bez glutena, plant baised, visok udio proteina, superhrana, bogato probioticima, samo prirodni šećeri, manje soli/masnoća, bez laktoze, prigodno za vegane itd. Ovi termini znače različite stvari različitim ljudima, dajući trgovcima i dobavljačima višestruke mogućnosti da podrže kupce u njihovim očekivanjima.
Unutar trenda zdravlja primjećujemo sve veći značaj prevencije u odnosu na bavljenje posljedicama pa su se u skladu s time profilirale 4 glavne teme koje zaokupljaju kupce i trgovce:
- Hrana kao lijek
Razgovor o dobrobitima uravnotežene prehrane pomaknuo se s održavanja zdrave tjelesne težine na to kako hrana može spriječiti i preokrenuti mnoge uzroke bolesti. Sve se više promoviraju zdravstvene dobrobiti određene hrane.
Trgovci, dobavljači i proizvođači koji se žele profilirati kao eksperti za trend zdravlja trebaju pratiti trendove i biti upoznati sa trenutnom hit namirnicom. Tako je jedno vrijeme bilo jako popularno jesti avokado, chia puding, piti matcha čaj ili raditi smoothie sa špinatom.
- Imunitet
Poboljšanje imuniteta je bio jasan fokus mnogih ljudi tokom cijele pandemija. To je otišlo puno dalje od samih vitamina i dodataka prehrani na različite nove proizvode. Primjer je skroz nova kategorija koja se pojavila na tržištu – kombucha. Vjerujem da ste čuli za kombuchu, no ako niste – radi se o napitku koji se dobiva fermentacijom čaja, a djeluje pozitivno na cjelokupni organizam. Trend je prepoznat i na našem tržištu tako da imamo primjere kombuche proizvedene u Hrvatskoj. Očekuje se da će takvi proizvodi biti kontinuirano područje inovacija u budućnosti.
- Nekonvencionalni sastojci
Zdravlje je oduvijek bilo područje eksperimentiranja s angažiranim kupcima voljnim isprobati nove proizvode radi mogućih zdravstvenih dobrobiti. Kao i uvijek, ovaj trend se nastavlja sa sve raznolikijim skupom sastojaka.
Sigurno ste prije par godina primijetili sve veći broj proizvoda kojima je glavni sastojak konoplja. Danas ima različitih proizvoda koji svojim specifičnim sastojcima garantiraju bolje zdravlje, više energije, jače mentalne sposobnosti itd.
- Holističko zdravlje i održivost
Budući da je pandemija utjecala na sva područja života ljudi, sve je veći fokus na zdravlje na holistički način. Ljudi počinju uviđati veze između svog fizičkog i mentalnog zdravlja, prehrane i brige za okoliš. Sve je veći značaj za proizvodima koji su održivi, koji se mogu reciklirati, koji nisu testirani na životinjama, smanjenog udjela plastike itd.
U svemu tome utjecaj klasičnih trgovina mješovitom robom i drogerija sve je veći. Gotovo da nema trgovca koji primjerice zdravu hranu kao posebnu kategoriju nije profilirao na posebne pozicije. Isto se odnosi na zasebne police za prirodnu kozmetiku ili prirodna sredstva za čišćenje. Često možemo i vidjeti kako su takvi proizvodi dodatno vizualno istaknuti što sugerira kupcima da se radi o proizvodima koji su dobri za njihovo zdravlje, održivi su, imaju dodatnu vrijednost.
Istraživanja pokazuju kako interes i potražnja za proizvodima koji promiču zdravlje sve više raste. Ovo je prilika svim trgovcima da prepoznaju potencijal i prilagode svoju poziciju u ovom segmentu te izrade plan aktivnosti za budućnost. Najuspješniji trgovci diljem svijeta ovaj trend provode tako da se obraćaju svojim kupcima u svim fazama kupovine → prije nego uopće dođu u trgovinu, dok kupuju u trgovini i nakon završene kupovine.
Pogledajmo primjere kako trgovci utječu na kupce u svakoj fazi kupovine…
1.Utjecaj na kupca prije dolaska u trgovinu
U prvoj fazi kupovine, odnosno dok kupac još nije niti došao u trgovinu, trgovci su pronašli različite načine kako komunicirati da su upravo oni platforma za trend zdravijeg načina života.
Primjer je australski lanac supermarketa Coles koji se udružio sa sportašima i sportašicama Australske nogometne lige kako bi davali savjete kako poboljšati fizičko i mentalno zdravlje. Kroz intervjue i videozapise sa sportašima Coles je inspirirao svoje kupce da budu zdraviji u svim područjima svog života.
Drugi primjer su Sprouts Farmers Market i MyFitnessPal koji su upravo tu aplikaciju koristili za komunikaciju. Tražili su od kupaca da kroz aplikaciju prate svoje obroke kroz 30 dana. Kupci su dobivali digitalne bodove koji su im pomagali da ostanu motivirani, a na kraju izazova bile su dostupne i novčane nagrade.
Američki lanac supermarketa Giant organizirao je dvomjesečnu kampanju usmjeren na zdraviju prehranu te je svojim kupcima nudio besplatne Zoom tečajeve sa nutricionistima. Osnovni cilj je bio da nutricionisti Giantove kupce nadahnu jednostavnim i zdravim opcijama za obiteljske obroke. Sporedni cilj je da kupci zdrave namirnice kupuju u Giant-ovim supermarketima.
Primjer kako proizvođač komunicira sa kupcima je švedska prehrambena kompanija Oatly koja proizvodi zamjene za mliječne proizvode od zobi. Oatly je osmislio kampanju pod nazivom Help-Dad.com kroz koju na zabavan način informira kupce o svim benefitima prelaska na proizvode od zobi. Nastoje se posebno svidjeti kupcima milenijalcima i generaciji Z koji žele promijeniti kupovne navike svojih roditelja.
Oatly kampanju Help-Dad.com
Primjer sa našeg tržišta je SPAR Hrvatska koji se pridružio svjetskoj kampanji Meatless Monday snižavanjem svoje linije proizvoda Veggie svaki ponedjeljak. Meatless Monday (Ponedjeljak bez mesa) je inicijativa pokrenuta u Sjedinjenim Državama s ciljem ohrabrivanja potrošača da ponedjeljkom ne jedu meso i tako pridonesu poboljšanju svog zdravlja i zdravlja našeg planeta.
Odličan medij za ovu fazu kupovine su društvene mreže.
Društveni mediji ključni su za interakciju sa kupcima prije i nakon kupovine. Primjer su britanski supermarketi Waitrose i njihov podcast ‘Život na tanjuru’. Svaki tjedan domaćin podcasta razgovara sa različitim gostima o njihovim omiljenim jelima i o tome što im znači hrana. Potiču kuhanje sa zdravim namirnicama i potiču slušatelje na zdrave izbore za sebe i svoju obitelj.
Waitrosov podcast ‘Život na tanjuru’
2. Utjecaj na kupca u trgovini
U trgovinama postaje vidljivo brisanje granica između maloprodaje i zdravstvene skrbi. Lideri, kao što je Walmart počeli su graditi namjenske zdravstvene klinike u blizini ili unutar svojih trgovina. Neki drugi trgovci su odlučili unutar trgovina imati namjenske zone za izlaganje proizvoda koji promiču zdravlje. Generalno u trgovinama možemo primijetiti:
- Vizualnu komunikaciju koja naglašava nove inicijative vezano za trend zdravlja. Primjer su natpisi iznad polica koji kupcima sugeriraju da se radi o proizvodima koji imaju pozitivan utjecaj na zdravlje.
- Povećava se prostor za izlaganje zdravih namirnica, svježeg voća i povrća itd.
- Stvaraju se namjenske wellnes zone koje grupiraju sve povezane proizvode.
Primjeri vizualne komunikacije u trgovini
Također ono što sve više vidimo je da se trgovci na malo i dobavljači obvezuju prodavati više zdrave hrane. Kompanije postavljaju ambiciozne ciljeve na isti način na koji smo vidjeli da postavljaju ciljeve za održivost.
Pretpostavka je da će se trend zdravog načina života i trend održivosti sve više promatrati zajedno kako kupci postaju svjesniji i donose odluke o kupnji na temelju onoga što je dobro za njih i planet. Primjer je Lidl Velika Britanija koji su si zadali cilj povećati prodaju voća i povrća za 35% do 2026.godine. Također, od 2014. prestali su prodavati slatkiše na svojim blagajnama.
3. Povezivanje s kupcima nakon kupovine
Trgovcima je bitno da ostanu povezani sa kupcima na temu zdravlja i nakon kupovine.
Jedan od načina je educiranje svih uzrasta o zdravoj prehrani.
Poticanje djece da se zdravije hrane je stalna borba mnogih roditelja, a s porastom pretilosti djece u većini zapadnog svijeta, to je postalo važno pitanje. Što god trgovci i dobavljači mogu učiniti kako bi pomogli roditeljima u ovom području biti će dobro prihvaćeno.
Odličan primjer na našem tržištu je Konzumov program vjernosti Zdravoljupci. Svrha projekta je skrenuti pažnju na važnost svakodnevne konzumacije voća i povrća. Zdravoljupci potiču djecu i odrasle na usvajanje pozitivnih prehrambenih navika i poručuju ‘lošoj hrani reci ne, jedi voće i povrće’.
Još jedan pohvalan primjer društveno odgovornog projekta je Kauflandova škola voća i povrća. Kaufland poziva osnovne škole da se prijave na kreativno natjecanje i svojim učenicima osiguraju isporuku svježeg voća i povrća za cijelu godinu. Projekt je pokrenut još 2017. godine sa ciljem podizanja svijest o zdravoj prehrani među djecom te osigurati zdrave obroke za školarce.
Još jedan primjer interakcije s kupcima sa svjetskog tržišta je australski lanac supermarketa Woolworths koji je omogućio kupcima da za kupovinu zdravih proizvoda osmišljenih za prevenciju bolesti i podršku cjelokupnom zdravlju skupljaju bodove. Bodovi su se potom mogli iskoristiti za razne pogodnosti. Također, Ahool Delhaize, nizozemska tvrtka za maloprodaju i veleprodaju stvorila je program u kojem nagrađuje svoje zaposlenike za uravnoteženu prehranu. Korisnici programa su dobili 20% popusta na određene proizvode u trgovinama Ahool Delhaize.
Da zaključimo….
Trend zdravlja i fokus na zdravlje su teme koje će u budućnosti biti sve važnije. Kupci će očekivati da trgovci i dobavljači nude proizvode i usluge koje će poticati zdrave odluke.
Ukoliko kao trgovac, proizvođač ili dobavljač ovaj trend još niste uvrstili u svoju strategiju – vrijeme da to učinite.
Sretno i ako trebate pomoć slobodno nam se obratite 🙂