Početkom godine, kada je euro postao službena valuta, primijetili smo sveopću pomutnju radi rasta cijena. Građani su bili bijesni na trgovce zbog poskupljenja, Vlada je prijetila „crnim listama“, zamrzavanjem cijena, predstavljena je „bijela lista“ trgovaca.
Sigurno da je prilikom prelaska na euro bilo „lova u mutnom“ no činjenica je da su cijene počele rasti puno prije dolaska eura.
Trenutna inflacija ima jedan od najvećih utjecaja na globalno tržište. Za većinu ekonomija ovo je situacija kakvu nisu doživjeli desetljećima.
U članku dajemo pregled:
- uzroka inflacije
- kako se radi inflacije mijenjaju navike kupaca
- kako se situaciji prilagođavaju trgovci
Prije svega, moramo razumjeti zašto rastu troškovi
Dakle, što potiče inflaciju ?
Posljedice pandemije, rat u Ukrajini i klimatske promjene koje su dovele do ekstremnijih vremenskih uvjeta su 3 glavna uzroka koja doprinose trenutnom inflacijskom okruženju.
Ova 3 uzroka imaju direktan utjecaj na inflaciju kroz opskrbni lanac, cijene energenata i cijene sirovina.
1. Pandemija je izvršila veliki pritisak na globalne opskrbne lance.
Luke diljem svijeta još uvijek se bore s količinama robe za prijevoz dok paralelno s time u mnogim područjima nedostaje skladišnog prostora. To uzrokuje kašnjenja i veće troškove. Prijevoz također postaje znatno skuplji zbog skoka cijena nafte. Konačno, problemi s dostupnošću radne snage i višim plaćama dodatno pridonose inflaciji.
2. Otkako se svijet “ponovno otvorio” 2021., opskrba energentima se bori da zadovolji globalnu potražnju. Ovu ionako napetu situaciju, dodatno je pogoršao rat u Ukrajini.
Trošak nabave plina porastao je za 141%, dok je Vladin paket mjera značajno ublažio poskupljenje plina – na prosječnih 16%. To izravno povećava troškove proizvodnje i transporta većine proizvoda.
3. Globalno rastuća populacija i ekstremne vremenske prilike utječu na inflaciju cijena osnovnih prehrambenih proizvoda kao što su npr. žitarice (pšenica +40% godišnje).
Rat u Ukrajini potaknuo je inflaciju na te proizvode, kao i na biljna ulja (+23% u ožujku 2022.). Cijena gnojiva je od proljeća 2021. porasla tri puta, što na kraju ima utjecaj na cijene većine prehrambenih proizvoda.
Utjecaj inflacije na ponašanje i navike kupaca
Uvijek kada rastu cijene, kupci prilagođavaju svoje navike. Promjene koje vidimo, a koje utječu na maloprodaju su slijedeće:
- Kako bi uštedjeli, tendencija potrošača je da manje jedu vani čime se dio potrošnje seli u trgovine. Dakle, ljudi manje posjećuju restorane što utječe na veću kupovinu hrane u trgovinama koju pripremaju kod kuće.
- Kupci postaju sve manje lojalni brendu i otvoreniji za prelazak na privatne marke.
- Smanjuje se kupovina proizvoda koji nisu „nužni“, poput mesa, alkohola, impulsnih proizvoda. Tu svakako treba uzeti u obzir da je različito shvaćanje svakog kupca što je „nužno“
- Kupci sve više traže proizvode na akciji i promotivnim ponudama što izravno utječe na udio akcijske prodaje u ukupnoj prodaji
- Kupci sve više uspoređuju cijene između trgovaca te posjećuju sve veći broj različitih kanala kako bi dobili više za svoj novac. U to spadaju fizičke trgovine trgovaca i online. Više ne kupuju na jednom mjestu što je bio slučaj tokom pandemije.
Kako se trgovci prilagođavaju izazovima inflacije
U vremenu kada pada lojalnost brandu i trgovcima, kada kupci obilaze sve veći broj trgovina u potrazi za najboljom ponudom, trgovci trebaju kupcu pružiti dodatnu vrijednost – zašto bi kupovali baš kod njih.
U nastavku prolazimo neke od načina koje trgovci koriste kako bi se diferencirali.
-
Svakodnevno niske cijene
Vidimo kako mnogi trgovci jačaju svoj imidž destinacije koja kupcima štedi novac prodajom proizvoda po svakodnevno niskim cijenama. Proizvodi u ponudi su kombinacija:
- Najprodavanijih proizvoda unutar kategorije
- Poznatih brandova
- Proizvoda privatne marke koji pokrivaju potrebe većine kupaca
Iako je ovo učinkovit način da trgovci zadrže kupce i pridobiju nove, trebaju osigurati da mogu držati korak s većom potražnjom i potencijalnim problemima u opskrbnom lancu.
Također, trebaju voditi računa o profitabilnosti – svako sniženje cijene direktno utječe na profitabilnost.
U konačnici, vrlo izgledno je da će kupci zapaziti svako povećanje cijena što može strategiju „svakodnevno niske cijene“ dovesti u negativan kontekst.
-
Zadržavanje kupaca kroz programe lojalnosti i personalizaciju
Kako kupci češće uspoređuju cijene, tako trgovci koji nisu najjeftiniji moraju naći način da ih zadrže kroz smislene i personalizirane ponude.
Trgovci i dobavljači trebaju blisko surađivati kako bi osigurali da se relevantni proizvodi promoviraju pravim kupcima.
Također, definiranje trenutka kada su ove promocije kupcima najpotrebnije (npr. kraj mjeseca) ključno je za prikazivanje veće vrijednosti.
-
Fokus na privatnu marku
Obzirom da kupci sve više traže proizvode privatne marke – tamo ide i fokus trgovaca.
Mnogi trgovci jačaju komunikaciju oko svojih privatnih marki, uključujući više prostora u trgovinama, dodatna izlaganja na stalcima ili bočnim policama, više objava u katalozima, komunikacija na društvenim mrežama itd.
Iako će cijene proizvoda privatnih marki ostati niže od cijena brendova, i one će porasti (ukoliko već nisu).
-
Akcije sa značajnim uštedama
Na našem tržištu fokus trgovaca na akcijsku prodaju nije posljedica inflacije.
I prije inflacije skoro svaki trgovački lanac je imao svoju promo politiku.
Neki trgovci su bili više agresivni, neki manje, sve ovisno o poziciji na tržištu i internim ciljevima.
Ono što možemo očekivati su nastojanja trgovaca da osiguraju značajne uštede kupcima i profiliraju se kao destinacija gdje kupci dobiju najviše za svoj novac.
Ovdje trgovci trebaju biti vrlo oprezni jer povećanjem broja ponuda i kupaca koji traže čim nižu cijenu se mogu dovesti u probleme sa profitabilnošću.
Za kraj – nisu svi kupci cjenovno osjetljivi
Iako rast cijena snažno utječe na kupce, trgovci ne trebaju sve svoje resurse usmjeriti isključivo na one kojima je ušteda u prvom planu.
Iako će većina kupaca nastojati uštedjeti novac, ne zaboravite na one koji nisu financijski ograničeni.
Kupci koji si to mogu priuštiti će nastaviti kupovati proizvode s većom maržom.
Marketinške strategije trebaju se prilagoditi kako bi odgovorile na ovo polarizirano okruženje.
Sretno i ako trebate pomoć slobodno nam se obratite! 🙂