Inflacija ima snažan utjecaj na ponašanje kupaca. Jedna od najznačajnijih promjena je sve veći interes za proizvodima privatne robne marke. Kupci postaju manje lojalni brendu te su sve otvoreniji za prelazak na privatne marke. Kako kupci mijenjanju navike, tako se mijenja i fokus trgovaca. Mnogi trgovci jačaju komunikaciju oko svojih privatnih marki, uključujući više prostora na policama trgovina, dodatna izlaganja na stalcima ili bočnim policama, više objava u katalozima, komunikacija na društvenim mrežama itd.
I prije inflacije, većina trgovaca je razvoj proizvoda privatne robne marke imala kao strateški cilj.
Tri su osnovna razloga zašto trgovci ulažu u privatne robne marke i zašto je to dobra ideja.
.
1. Financijski razlog – veće marže
Artikli privatnih robnih marki su za trgovce obično u nabavi jeftiniji od proizvoda poznatih brandova. Niža nabavna cijena se reflektira u nižoj maloprodajnoj cijeni za krajnje potrošače te većoj marži za trgovce. Niže su neki od razloga kako trgovcima uspijeva imati niže nabavne cijene proizvoda privatne marke od brendova:
- niže marže proizvođača
- jednostavniji procesi u opskrbnom lancu i pregovorima
- niži troškovi istraživanja i razvoja proizvoda
- nema troškova marketinga ili minimalni troškovi
- uštede u troškovima radi veće razine proizvodnje
- niži troškovi u smislu pakiranja i promocija
Iz perspektive marže, trgovci svakako imaju poticaj da maksimiziraju prodaju proizvoda privatnih robnih marki.
.
2. Diferencijacija od konkurencije
Većina supermarketa/hipermarketa/manjih trgovina ima vrlo sličnu ponudu poznatih brendova što u konačnici dovodi do vrlo sličnog asortimana. Teško da u trgovačkim lancima nećete pronaći najpoznatije brendove na tržištu poput Vegete, Cedevite, Domaćice i sl. Iako mogu postojati određene razlike u ponudi u smislu širine asortimana, dubine distribucije ili veličini pakiranja – glavni put do prave diferencijacije dolazi upravo kroz privatne robne marke.
Proizvodi privatne marke su postali osjetan razlog zašto krajnji kupac preferira jedan maloprodajni lanac više od drugoga. Trgovci vrlo mudro koriste privatnu marku kako bi naglasili svoje strateške prioritete i na taj način se razlikovali od konkurencije.
.
3. Raznolik izbor privlači više kupaca
Kako bi ispunili potrebe što većeg broja kupaca, trgovci šire ponudu proizvoda privatne marke uvodeći primjerice premium linije, zatim razne specijalizirane proizvode poput prirodne kozmetike, plant based proizvoda, organskih proizvoda itd.
U puno situacija trgovci su se pokazali spretnijima i inovativnijima od proizvođača i dobavljača u plasiranju novih i trendi proizvoda koji ispunjavaju različite potrebe kupaca kao što su free from, plant based, organsko, proizvodi s recikliranom ambalažom itd. Također, vrlo često trgovci kako bi privukli kupce s različitim potrebama razvijaju linije proizvoda privatnih marki različitih cjenovnih razreda – economy, standard, premium. Sve s ciljem kako bi se pokrili različiti demografski zahtjevi potrošača.
U kojem smjeru ide razvoj privatne robne marke?
Inflacija i promjene životnih navika uzrokuju razvoj privatnih marki u 2 glavna područja:
1. Više vrijednosti za novac
Inflacija utječe na potrošače na način da paze na cijene i kupuju „pametno“, odnosno bitna im je vrijednost koju dobiju za svoj novac. Iz tog razloga trgovci će paziti da proizvode privatne marke imaju na niskim cijenama, promocijama, da imaju cijene na nivou konkurencije ili čak i niže.
Prema zadnjem Ipsosovom istraživanju What worries the world briga broj 1 za 38% svjetske populacije je inflacija. S obzirom na taj podatak te da kriza troškova života snažno pogađa kupce, naglasak na vrijednosti nikada nije bilo važniji. Kupci sve više uspoređuju cijene između trgovaca te posjećuju sve veći broj različitih kanala kako bi dobili više za svoj novac. Ubrzano mijenjaju navike, tražeći trgovce koji im pomažu uštedjeti novac. Tko uspije u tome – krizu će iskoristiti za rast.
2. Veći izbor proizvoda
S druge strane, promjene životnih navika potrošača utječu na širi izbor asortimana. Za mnoge trgovce, u aspektu privatne marke, naglasak na zdravlje je poprimilo novo značenje. Pandemija je povećala interese potrošača u ovom području, pri čemu su mnogi usvojili nove prehrambene navike i zauzeli ozbiljniji pristup zdravlju. Trgovci su na to odgovorili boljim izborom asortimana. Privatna marka u ovom segmentu je važno područje za trgovce kako bi potrošačima ponudili diferencijaciju.
Također, mnogi trgovci postavili su ambiciozne ciljeve održivosti za svoje privatne marke, poput smanjenja plastične ambalaže ili uklanjanja sastojaka poput palminog ulja. To je ključni način za trgovce da daju zamah svojim strategijama i ponovno unesu diferencijaciju u svoj asortiman.
Niže na slici možemo vidjeti na koji način inflacija i promjene životnih navika utječu na potrošače i njihove potrebe te u konačnici na fokus trgovaca prilikom razvoja proizvoda privatne marke.
.
.
Preporuke za trgovce
- Investirajte u ponudu proizvoda privatne robne marke
- Temeljito analizirajte asortiman, uzmite u obzir trendove i definirajte u kojim kategorijama trebate proširiti ponudu
- Uzmite u obzir demografske razlike. Kućanstva s većim brojem članova su ozbiljno pogođena inflacijom. Budite inovativni kako biste ih privukli koristeći pristup koji se temelji na vrijednosti ili asortimanu.
- Uzmite u obzir razlike na pojedinim tržištima. Trgovci kojima je razvoj privatne marke centraliziran, a prisutni su u različitim zemljama trebaju uzeti u obzir specifičnosti svog tržišta prilikom izbora asortimana.
Preporuke za dobavljače
Proizvođačima i dobavljačima svakako nije lako u ovoj situaciji. Ako rast generiraju proizvodi privatne robne marke, to znači da brendovi stagniraju ili padaju. Niže se nalaze savjeti za dobavljače.
1. Zaustavite kupce da kupuju proizvode privatnih marki
Trgovci će nastaviti ulagati u privatne marke jer je to isplativ način poboljšanja asortimana i isticanja od konkurencije. Kupci mogu biti emocionalno povezani s vašim brendom. Iskoristite tu činjenicu u svoju korist i spriječite kupce da se prebace na privatnu marku.
2. Podržite trgovce
Kao i kupci, i trgovci će nastojati smanjiti troškove gdje god mogu. Razmislite na koji način možete podržati trgovce u pružanju dodatne vrijednosti krajnjim kupcima s vašim brendom. Jesu li to posebne promocije, akcije sa značajnijim uštedama, veća pakiranja ili nešto drugo.
3. Reagirajte na zahtjeve za zdravljem i održivosti
Trgovci kojima su ovi trendovi bitni, sigurno će cijeniti ukoliko vaši brendovi u svojoj strategiji odražavaju te promjene. Lakše ćete se usuglasiti s ambicijama trgovaca, a time ćete si omogućiti lakši put do njihovih polica.
4. Ne zaboravite najugroženije
To su kućanstva s većim brojem članova. Ukoliko su obitelji vaša ciljna skupina prilagodite asortiman i aktivnosti kako biste pomogli ovoj demografskoj skupini u izazovnim vremenima. Razmotrite na koji način vaši brendovi mogu biti učinkoviti u privlačenju ovih kupaca i ispunjavanju njihovih potreba.
.
Ukoliko trebate pomoć oko definiranja asortimana i strategija koje će vam pomoći nositi se s pritiskom inflacije i promjenama životnih navika potrošača, slobodno nam se obratite.