Zdrav način života postao je sveprisutan trend diljem svijeta. Sve je veći broj ljudi koji traže proizvode koji podržavaju njihovo zdravlje. Ovaj trend je pogotovo izražen nakon pandemije, a ima značajan utjecaj na maloprodaju i FMCG industriju. U blogu istražujemo koje su ključne prilike za trgovce i dobavljače unutar ovog trenda.
Obično je siječanj period godine kada vidimo najviše inicijativa trgovaca koje su usmjerene na zdravlje i zdrav način života. Cilj je privući kupce koji donose odluke o usvajanju zdravog stila života i „iskupljuju“ se za prekomjernu konzumaciju hrane i pića tijekom blagdanskog razdoblja. No, za mnoge je zdrav način života poprimio novo značenje od početka pandemije. Priroda krize je povećala interes kupaca za ovo područje, pri čemu su mnogi usvojili nove rutine prehrane i tjelovježbe te zauzeli holistički pristup zdravlju, uključujući i mentalno zdravlje u cijelu priču.
Stavite fokus na zdravlje tokom cijele godine
Izazov za mnoge ljude je zadržati zdrave navike tijekom cijele godine. Ovdje trgovci i dobavljači mogu ponuditi više podrške, osiguravajući dosljedan fokus na zdravlje. To uključuje komunikaciju prema kupcima tokom cijele godine, u svim fazama kupovine:
- Prije dolaska u trgovinu: kroz društvene mreže, partnerstva, posebne aktivnosti i evente usmjerene na zdravlje.
- U trgovini: kroz izbor asortimana koji podržava zdrave izbore, dodatne pozicije za takve proizvode te dodatnu marketinšku komunikaciju kojom se naglašava trend zdravlja (tzv shelf lineri, shelf divideri, wobleri, plakati, poseban dizajn cjenovnih etiketa i slično).
- Nakon kupovine: kroz programe vjernosti, edukaciju kupaca, nagrađivanje kupaca za kupovinu „zdravih“ proizvoda itd.
Inicijative koje prate kupce kroz sve faze kupovine, s jedne strane pokazuju kupcima kako ih trgovci i dobavljači žele podržati u zdravim odlukama tokom cijele godine, dok s druge strane to je prilika trgovcima i dobavljačima za izgradnju dugoročnih veza s kupcima.
Učinite zdravu prehranu cjenovno pristupačnijom
Mnogi kupci još uvijek imaju percepciju kako je kupovina zdravih namirnica i proizvoda relativno skupa. Kako bi promijenili ovakav stav, već vidimo primjere dobavljača i trgovaca kako pokreću niz promocija kojima nude dodatnu vrijednost zdravoj hrani i alternativama.
Tako je primjerice, Carrefour pokrenuo inicijativu u kojoj kupci mogu kupiti 5 komada voća i povrća za manje od 1€. Dodatno, kao dio akcije protiv inflacije, „zaključali“ su cijene na 200 proizvoda s prosječnom cijenom od 2 eura na najmanje 100 dana. U odabir 200 proizvoda u obzir je uzeto i zdravlje: polovica proizvoda ima najviše nutricionističke oznake A i B u sustavu Nutri Score. Još jedan primjer je Delhaizeov program vjernosti Super Plus koji osigurava kupcima dodatne popuste na proizvode koji također spadaju u kategoriju A ili B u sustavu Nutri Score. Program vjernosti automatski primjenjuje uštede između 5% i 15% na više od 5000 proizvoda.
Kako bi dodatno utjecali na cjenovnu percepciju, trgovci i dobavljači mogu razmotriti:
- još više cjenovno prihvatljivih „zdravih“ proizvoda i više promocija na takvim proizvodima
- širenje zdravih asortimana privatnih marki
- uključivanje proizvoda i kategorija koje promiču zdravlje u programe vjernosti
Nađite balans između dugoročnih ciljeva i trenutnih očekivanja kupaca
U realnom svijetu, pronaći ravnotežu između fokusa na zdravlje i zdravu prehranu te stvaranja povoljne cjenovne percepcije, može biti vrlo izazovno za trgovce i dobavljače. Kupci često donose odluke o prehrani temeljene na cijeni proizvoda. Stoga se trgovci i dobavljači suočavaju s pritiskom da ponude jeftinije opcije koje često nisu najzdravije. Osim toga, postoji i opasnost da se kupci neće zadržati na proizvodima koji se percipiraju kao “zdravi”, već će se okrenuti alternativama koje su jeftinije. Ipak, treba uzeti u obzir kako je za promjenu ponašanja uvijek potrebno vrijeme i strpljenje. Za trgovce i dobavljače kojima je dugoročni cilj osvijestiti i podržati kupce u zdravim opcijama ključno je nastaviti poticati potrošače u tom smjeru. Bez obzira na izazove, trebaju razvijati strategije koje balansiraju trenutne potrebe potrošača s dugoročnim ciljevima zdravlja. Očekujemo kako ćemo u budućnosti vidjeti razvoj kroz 3 glavna područja:
1. Inovacije
Očekujemo kako će trgovci i dobavljači uložiti veći napor u inovacije proizvoda koji su usklađeni s načelima zdravlja. To može uključivati razvoj novih prehrambenih proizvoda koji su nutritivno bogati ili istraživanje novih metoda proizvodnje i pakiranja koje će osigurati uštede.
2. Edukacija
Ključna komponenta u promicanju zdrave prehrane je upravo edukcija kupaca. Trgovci i dobavljači mogu imati ključnu ulogu pružajući jasne informacije o sastojcima, nutritivnoj vrijednosti i održivosti proizvoda putem poboljšanih oznaka na ambalaži i komunikacije na policama. Također, marketinške kampanje koje inspiriraju i educiraju kupce mogu pomoći u mijenjanju njihovih prehrambenih navika prema zdravim opcijama.
3. Jasna komunikacija na prodajnom mjestu
Jedna od prilika za podržati trend je označavanje proizvoda i komunikacija na policama. Ovo će pomoći kupcima da donesu informirane odluke o svojoj prehrani. Primjer iz Danske: kako bi pomogao kupcima pri kupovini namirnica s nižim ugljičnim otiskom, danski diskont Netto testirao je opcije označavanja na polici koje adresiraju klimatske promjene. Ikona oblaka na cjenovnim etiketama pokazuje koji su artikli najmanje štetni kada je riječ o emisiji CO2.
Dodatne preporuke za dobavljače:
- Budite svjesni strategija, očekivanja i ciljeva trgovaca u području zdravlja. Nekim trgovcima, koji žele preuzeti veću ulogu u ovom području, prioritet će biti ulaganje u ovaj segment. Vi segmentirajte svoje maloprodajne kupce kako biste razumjeli gdje je najbolje dalje razvijati strateške odnose.
- Krenite od krajnjih kupaca. Razumijevanje potreba i načina kupovine krajnjih kupaca vam pomaže u izgradnji strateških odnosa s trgovcima. Pružite trgovcima uvide u trend zdravog načina života te im dajte jasne preporuke na razini kategorije.
- Razvijajte asortiman. S obzirom na široki interes za zdravlje, razmislite o inoviranju proizvoda u različitim cjenovnim razredima.
- Povećajte angažman i povezanost s kupcima kroz digitalne alate i marketinške aktivnosti.
- Radite na inovacijama i razvoju proizvoda. Određeni broj kupaca ima strah kako zdravi proizvodi nisu dobrog okusa. Adresirajte te strahove te pronađite alternativne načine komuniciranja prednosti proizvoda i osigurajte da okus neće biti žrtvovan.
Dodatne preporuke za trgovce:
- Nemojte izuzimati kategorije. Jasno je kako su neke kategorije podložne ovom trendu više od drugih, primjerice voće i povrće. Isto tako, većina trgovaca mješovitom robom i drogerije imaju „zdravu hranu“ kao izdvojenu kategoriju. Nemojte podcjenjivati ostale kategorije koje isto tako izborom asortimana mogu podržati trend.
- Ništa nije osobnije od zdravlja. Iskoristite trend kako biste se povezali s kupcima.
- Olakšajte kupovinu i snalaženje kupaca u trgovini. Prilagodite layoute trgovina prema potrebi, osigurajte komunikaciju koja ih informira, educira i inspirira.
- Budite kreativniji. S toliko trgovaca koji početkom godine pokreću razne inicijative, one trebaju biti kreativnije kako biste se istaknuli. Idite dalje od uobičajenih fraza “nova godina, novi vi”.
- Budite jedinstveni. Kupci sve više prihvaćaju alternativne prehrambene preferencije. Razmislite kako vi možete podržati kupce s njihovim potrebama. Možete li se razlikovati od drugih trgovaca sa specijaliziranom ponudom ?