U današnje vrijeme sve više ljudi prelazi na biljnu prehranu. Ova prehrambena filozofija temelji se na konzumaciji namirnica biljnog porijekla, uz potpuno ili djelomično izbjegavanje životinjskih proizvoda. Razlozi za usvajanje plant based trenda su raznoliki, uključujući brigu za zdravlje, ekološku osviještenost i etičke vrijednosti. U blogu saznajte koji su trenutni pokazatelji unutar trenda te koje su ključne prilike za trgovce i dobavljače.
Prošlo je 10 godina od pokretanja Veganuary kampanje – godišnjeg izazova koji potiče ljude da slijede veganski način života tijekom siječnja. Otkako je događaj započeo 2014. godine, broj sudionika se povećavao svake godine. U 2022. zabilježen je rekordan broj sudionika, s više od 629 000 prijava u 228 zemlje. No, u 2023. godini globalne stope sudjelovanja su se ustalile na jednoznamenkasti rast.
Budućnost pripada fleksitarijancima
Iako je broj vegana i vegetarijanaca porastao, većina stanovništva još uvijek konzumira meso i druge proizvode životinjskog podrijetla. Zadnja istraživanja pokazuju kako se globalni udio plant based kupaca stabilizirao, pri čemu budućnost biljnih proizvoda pripada više fleksitarijancima, a vegani ostaju manjina. Fleksitarijanski način prehrane poznat kao polu vegetarijanski pokret postoji od 2019., a na popularnosti je dobio u 2022. godini. Ovo je vrsta prehrane koja promiče visoku razinu biljnih namirnica, dok dopušta meso i druge životinjske proizvode u manjim količinama. Dakle, kao što ime sugerira – fleksibilni vegetarijanci.
Prema studiji Veganz iz 2022.godine, fleksitarijanci predstavljaju demografsku skupinu koja doživljava najbrži rast, a sada čine 22% Europljana. Kad promatramo po zemljama, Austrija (31%), Njemačka (30%) i Portugal (28%) imaju najveći broj fleksitarijanaca. Glavni motiv za promjenu prehrane im je održivost.
Mesojedi postaju sve otvoreniji prema plant based proizvodima
Ne mijenjaju samo fleksitarijanci svoje navike sve više prema biljnoj prehrani, već i mesojedi. Istraživanje je pokazalo kako 27% ljudi koji konzumiraju meso i druge proizvode životinjskog podrijetla postaju otvoreniji prema biljnoj prehrani te su voljni konzumirati bezmesne proteinske alternative.
Mlađe generacije se sve više odriču mesa
Klimatske promjene su važan čimbenik kada se razmatra odricanje od mesa. Posebno mlađe generacije se sve više odriču mesa radi svijesti o klimatskim promjenama i njihovom utjecaju na okoliš. Mnogi mladi ljudi prepoznaju kako smanjenje potrošnje mesa može smanjiti emisije stakleničkih plinova i pomoći u očuvanju planeta za buduće generacije. Oni se okreću prema biljnoj prehrani, veganskom ili vegetarijanskom načinu života. Mlađa generacija nije samo budućnost, već su i budući kupci – stoga trgovci i dobavljači trebaju slušati njihove vrijednosti i navike potrošnje ako žele uspjeh na tržištu.
U nastavku prolazimo preporuke za trgovce i dobavljače kako bi bili u korak s trendovima, odgovorili na zahtjeve tržišta i mlađe generacije.
- Ponuditi više plant based proizvoda u asortimanu
Kada je riječ o plan based proizvodima, manje nije više – potreba za raznovrsnim asortimanom postaje sve važnija. Vegani traže širi izbor proizvoda koji zadovoljavaju njihove prehrambene potrebe, ali istovremeno pružaju raznolikost okusa i tekstura. Dobavljači i trgovci bi trebali razmotriti opciju širenja asortimana kako bi zadovoljili rastuću potražnju.
Prema Veganz istraživanju, ovo su kategorije u kojima bi vegani željeli vidjeti više alternativa: 69% ispitanika kaže kako želi veću ponudu veganskih peciva. To-go i gotova jela također su u velikoj potražnji s 59%. 52% vegana također želi vidjeti veći izbor alternativa siru i slanim namazima. Na pitanje koje kategorije najviše konzumiraju, 98% vegana navelo je da uglavnom konzumiraju alternative mlijeku. Na drugom mjestu su alternative jogurtu i quarku koje konzumira 95% vegana.
- Osigurati prihvatljive cijene plant based proizvoda
Kada se plant based kupce pitalo što im je najvažnije kada kupuju hranu, 60% ih je navelo cijenu kao prioritet. Godinu dana ranije ta je brojka iznosila 49%, što je značajna promjena. Čini se da je inflacija jedan od razloga zašto kupci paze na vrijednost za novac. Plant based kupci žele svježe, ukusne i zdrave obroke ali koji im neće opteretiti novčanik.
Širenje asortimana proizvoda znači veći izbor za kupce. Komunikacija na pakiranju i na policama pomaže u poticanju isprobavanja novih proizvoda. Međutim, u vrijeme kada je budžet za mnoga kućanstva ograničen, rizik od isprobavanja nečeg novog što bi moglo rezultirati bačenim novcem i bačenom hranom predstavlja značajnu prepreku. Kako bi prevladali tu prepreku trgovci i dobavljači koriste razne pristupe. Primjerice – manja pakiranja proizvoda, vraćanje novca u slučaju nezadovoljstva, dodatne informacije o proizvodu kroz marketing materijale na prodajnom mjestu što bi se moglo svidjeti onima koji tek počinju kupovati plant based opcije. Naravno, i značajno sniženje cijene u promocijama igra veliku ulogu.
- Pripremiti se za turističku sezonu
S obzirom na turističku sezonu koja je pred nama te na dolazak velikog broja turista iz zemalja u kojima je trend plant based prehrane napredniji, trgovci i dobavljači u Hrvatskoj bi trebali razmotriti opciju širenja plant based asortimana u ljetnoj sezoni. Turisti koji preferiraju biljnu prehranu bit će privučeni trgovcima koji nude širok izbor kvalitetnih plant based proizvoda. Dodatno, povećanje asortimana plan based proizvoda može donijeti trgovcima dodatne prihode. Turisti koji preferiraju biljnu prehranu često su spremni platiti više za kvalitetne proizvode koji odgovaraju njihovim prehrambenim navikama. Stoga, trgovci mogu iskoristiti ovu priliku i ostvariti veći profit.
- Unaprijediti plant based „food to go“ ponudu
Na osnovu svega već navedenog, ne treba iznenaditi prijedlog trgovcima i dobavljačima koji imaju „food to go“ asortiman da unaprijede ponudu. Tokom siječnja dok traje Veganuary sve veći broj restorana, kafića i lanaca brze hrane uvodi više plant based opcija na svoje jelovnike. Ovaj trend je pogotovo izražen u zapadnim zemljama. Primjerice, britanski lanac pekara Greggs posljednjih godina stvara veganske verzije kolača i peciva. U siječnju su dodali 4 nova proizvoda na jelovnik. Na tragu HORECA kanala, proširenje plan based asortimana u aspektu “food to go” kod trgovaca, posebno tijekom siječnja kada je popularan pokret Veganuary te tokom ljetne sezone može imati značajne prednosti.
Za kraj spomenemo trgovca koji je prepoznao važnost plant based trenda i otišao korak dalje. BILLA, jedan od austrijskih najvećih trgovačkih lanaca su u rujnu 2022. otvorili svoju prvu trgovinu koja prodaje isključivo plant based proizvode. Koncept je zaživio nakon što je istraživanje koje je naručila BILLA otkrilo kako je 46% Austrijanaca smanjilo konzumaciju životinjskih proizvoda te da se 28% ljudi u skupini od 18 do 29 godina u potpunosti suzdržava od mesa.
Trgovina se nalazi u Beču, smještena je na 200m2 , a kroz cijelu trgovinu se pridaje i velika pažnja održivim materijalima koji se mogu ponovno koristiti. Iz kompanije kažu da ovim novim konceptom ispunjavaju važnu potrebu na tržištu te da istovremeno daju doprinos svjesnijoj i održivoj potrošnji.
BILLA, trgovina koja prodaje isključivo plant based proizode
Budućnost plant based trenda izgleda vrlo obećavajuće. Mlađa populacija je posebno sklona ovom tipu prehrane. Kako će vrijeme odmicati, tako će se mijenjati i struktura kupaca kojoj će ponuda plant based proizvoda na policama biti iznimno važna. Poruka trgovcima i dobavljačima je da uzmu u obzir potencijal za rast i profitabilnost u ovom segmentu te navike i potrebe mlađe generacije koje će s vremenom postati sve izraženije.