Sve inovacije koje danas vidimo možemo sažeti u nekoliko osnovnih strategija pa krenimo redom….
Strategija 1. Stvaranje uzbuđenja i fokus na iskustvo kupovine
Trgovine budućnosti će trebati kupcima dati razlog za posjet i izdvojiti se od konkurencije. Što znači da će biti potrebno pružiti uzbuđenje i iskustvo koja se ne mogu dobiti online kupovinom. Tko u tome uspije osigurava povećanje broja kupaca i jačanje lojalnosti.
Trgovci će na razne načine pokušati se razlikovati od konkurencije i svojim kupcima osigurati jedinstveno iskustvo kupovine. Neki od načina mogu uključivati posebno uređenje, naglasak na svježinu namirnica, naglasak na određene kategorije i asortimane, na određene sezone, pružanje posebnih usluga itd. Na ovome će trgovci raditi kroz vlastite inicijative ali i kroz partnerstva sa dobavljačima ili suradnjom sa drugim stručnjacima.
Strategija 2. Digitalizacija
Trgovci po pitanju digitalizacije već sada ubrzano grabe naprijed kako bi unaprijedili iskustvo kupovine.
Tehnologija će stvoriti privlačnije, relevantnije i personaliziranije iskustvo u trgovini: brža, beskontaktna i bezgotovinska naplata bit će uobičajena, u većini trgovina biti će elektronske oznake cijena, digitalni zasloni po trgovini pružati će relevantne informacije za kupce, sve više trgovina će koristiti automate za prodaju kako bi kupcima omogućili pristup proizvodima 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu.
Digitalni zasloni u trgovini
Kako se broj pametnih uređaja povećava u cijelome svijetu, vidjeti ćemo trgovce kako koriste proširenu stvarnost (AR -augmented reality) kako bi angažirali kupce. Proširena stvarnost će se koristiti za pomoć kupcima u pronalaženju proizvoda, vizualizaciji proizvoda, kretanju po trgovini, pristupu detaljnim informacijama o proizvodu, marketinškim kampanjama i sl.
Također, trgovci koriste tehnologiju kako bi pomogli svojim timovima optimizirati procese.
U budućnosti, uobičajena pojava će biti roboti koji će se koristiti za automatizaciju zadataka i time osloboditi vrijeme djelatnicima trgovina za neke druge poslove. Dodatno vrijeme će se osloboditi korištenjem glasovno aktivirane tehnologije. Putem interkoma u trgovini i mobilnih aplikacija kupci će se moći povezati sa djelatnicima u trgovini ili virtualnim asistentima. Ova tehnologija omogućit će kupcima da dobiju pomoć pritiskom na gumb, a radnici u trgovini imat će slušalice i uređaje kako bi mogli brzo odgovoriti na pitanja, bez potrebe da prekinu zadatk koji obavljaju.
Robot u vašem dućanu
Dodatno, umjetna inteligencija (AI – artificial intelligence) pomoći će upozoriti radnike na npr. neuredne ili prazne police, neispravnu opremu, nepravilnosti u usklađenosti s definiranim planograma i sl.
Strategija 3. Visoka učinkovitost
Trgovina budućnosti imati će velik fokus na smanjenju troškova poslovanja i održavanju profitabilnosti. Poboljšanje učinkovitosti poslovanja zahtijevat će od trgovaca da preispitaju način na koji upravljaju prostorom, postižući pravu ravnotežu između onoga što kupci žele i onoga što je optimalno za trgovca.
Police i oprema bit će fleksibilniji, omogućujući trgovinama transformaciju prostora lakše i brže nego danas. Digitalizacija procesa nastavit će se razvijati i pomoći povećanju učinkovitosti. Prostor i layout trgovine bolje će odražavati način na koji se kupuje. Svježe kategorije, destinacijske kategorije će zauzeti više prostora, dok će se kategorije koje se najčešće kupuju online biti smanjene.
Profitabilnosti će pomoći i podnajam prostora. Trgovine će koristiti partnerstva i suradnju s dobavljačima za uvođenje novih kategorija i usluga, čime će se stvoriti dodatni prihod, smanjiti troškovi poslovanja i uvesti rješenja prilagođena potrebama pojedinačnih trgovina.
Važan cilj također će biti optimizacija asortimana koja će pomoći u smanjenju troškova i podizanju razine profitabilnosti. Trgovina budućnosti će konstantno raditi na optimizaciji asortimana i izlistavati proizvode bez dodane vrijednosti. Trgovci će se fokusirati na najprodavanije proizvode, prave veličine pakiranja, smanjenje dupliciranja proizvoda i definiranje optimalnog prostora za određeni asortiman po trgovini. Optimizacija asortimana smanjit će troškove poslovanja i podići učinkovitost u cijelom opskrbnom lancu. Prodavaonice će biti lakše napuniti i kupcima će biti lakše kupovati.
Strategija 4. Prirodno i održivo
Trgovina budućnosti će imati održivost kao temeljnu značajku.
Korporativna i društvena odgovornost više nije nešto što bi bilo dobro imati – kupci očekuju da trgovci i dobavljači posluju odgovorno, a trgovine će igrati ključnu ulogu u ovom području.
Održive inicijative koje danas vidimo postat će uobičajena praksa, a partnerstva i tehnički potpomognuta rješenja će samo ubrzati implementaciju. Trgovci će se razlikovati upravo kroz svoje strategije održivosti i način na koje ih komuniciraju kupcima.
Pretpostavka je da će se trgovine u budućnosti fokusirati na tri područja: upravljanje otpadom, recikliranje i energija.
Najnapredniji trgovci će integrirati održivost u svoje metode gradnje – korištenje betona s niskim udjelom ugljika, drvene konstrukcije te prirodne i ekološki prihvatljive izolacije postat će sve češće. Trgovci će se također usredotočiti na smanjenje građevinskog otpada i odlaganje na odgovorniji način.
Sve više trgovaca težit će opskrbom 100% obnovljivom energijom, što će dovesti do veće upotrebe solarnih panela na krovovima. Skupljanje kišnice bit će široko rasprostranjeno, a višak energije iz rashladnih uređaja i zamrzivača koristit će se za grijanje trgovina. Prirodno svjetlo bit će pametno iskorišteno, a umjetna inteligencija će pomoći u smanjenju potrošnje energije u trgovini.
Također, punjenje električnih vozila bit će snažno zastupljeno na parkiralištima trgovina. Međunarodna agencija za energiju procjenjuje da će do 2030. biti 230 milijuna električnih vozila u svijetu, a Deloitte predviđa da će prodaja električnih vozila činiti 32% prodanih novih automobila. Trgovci s parkiralištima nastojat će iskoristiti ovaj trend, razvijajući vlastita rješenja ili razvijajući ih putem partnerstava. Trgovci na malo postat će jedni od najvećih pružatelja punionica.
Električne punionice na parkiralištima supermarketa
Recikliranje će postati sofisticiranije i isplativije. Trgovine će nuditi veći izbor rješenja za recikliranje koja kupcima omogućuju odlaganje različitih tipova ambalaže i predmeta koje je teško reciklirati. Dodatno, jedan od glavnih prioriteta će biti smanjenje pakiranja. Sve više svježih proizvoda neće biti pakirano u ambalažu, a trgovci će očekivati od dobavljača da smanje ambalažu i osiguraju da se može reciklirati i nabavljati na održiv način. Također, proširiti će se tzv. refill postaje. Ova će rješenja pomoći tvrtkama da smanje pakiranja, a kupcima će omogućiti kupnju količine koja im je potrebna.
Trgovci će dati više pažnje i prostora u trgovinama onim proizvodima i inicijativama koje pomažu kupcima da donesu održiv izbor. Očekujemo da će veliki fokus biti na prirodno i odgovorno proizvedenim proizvodima u smislu asortimana, prodaje i promocije. Maloprodaja će također biti daleko hrabrija u komuniciranju održivih i društveno odgovornih projekata putem natpisa i posebnih ponuda, čineći ovo strateškom točkom razlike među konkurencijom.
Da zaključimo…
Sve navedene strategije će se zadržati i biti prihvaćene u budućnosti.
Također, sve su primjenjive u trgovinama hrane i robe široke potrošnje bez obzira na zemljopisno područje, ali fokus će se mijenjati prema kanalu i trgovcu.
Sve strategije imaju jednaku važnost i osigurat će da trgovine ostanu relevantne te da odgovore na globalne izazove i na promjenjiva očekivanja kupaca tijekom sljedećeg desetljeća.
Koju strategiju ili kombinaciju strategija odabrati ovisi o specifičnim ciljevima svakog trgovca. Vjerujemo da ste neke od njih već uključili u svoj plan razvoja u budućnosti, a ukoliko još niste – razmislite koja strategija za vas ima najviše potencijala i krenite je razrađivati.
Sretno i ako trebate pomoć slobodno nam se obratite.